آسیب شناسی توسعه فرهنگ قرآنی در دانش آموزان متوسطه از نگاه دبیران قرآنی و مربیان پرورشی شهر شیروان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده حبیب اله گواهی
- استاد راهنما حکیمه سادات شریف زاده حجت صفار حیدری
- سال انتشار 1393
چکیده
فرهنگ کشور ما صبغه ای اسلامی داشته، و مفاهیم قرآنی جایگاه ویژه ای در تفکرات ایرانیان دارد. قرآن به عنوان یک منشور جهانی و فراگیر متضمن مجموعه آموزه هایی است که عمل براساس آنها رستگاری و کمال انسان را به دنبال دارد. بنابراین توسعه فرهنگ قرآنی، امری ضروری است که باید زیربنای همه شئون زندگی فردی و اجتماعی باشد. البته در این مسیر بسیاری از آسیب ها نمایان می گردد. از این رو توجه به آسیب های آن ضروری به نظر می رسد. شکل گیری جامعه مطلوب قرآنی، به ایجاد نظام فرهنگی مطلوب مرتبط است تا بتوان از طریق اعمال کارکردهای آن از آسیب های ترویج فرهنگ قرآنی در امان ماند. هدف از این پژوهش آسیب شناسی توسعه فرهنگ قرآنی در دانش آموزان متوسطه از نگاه دبیران قرآنی و مربیان پرورشی شهر شیروان می باشد . این پژوهش بر حسب هدف کاربردی است و روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران قرآنی و مربیان پرورشی شهر شیروان را که تعداد آنها 108نفر می باشد. نمونه گیری با استفاده از جدول کرجسی – مورگان 85نفر به روش نمونه گیری تصادفی –ساده انتخاب شدند و ابزار گرد آوری ها پرسشنامه محقق ساخته که شامل 21سوال می باشد پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی و مقدار آن (88/0 )محاسبه گردید و جهت تجزیه و تحلیل داده ها آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه ای و آزمون فرید من با بهره گیری از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که آسیب های( شناختی ، عاطفی، عملی )در توسعه فرهنگ قرآنی دانش آموزان تاثیر دارد و همچنین با توجه به نتایج آزمون فریدمن مولفه آسیب های عملی در رتبه اول با میانگین (2/14) و آسیب های شناختی با میانگین (1/85)در رتبه آخر قرار دارد. واژه های کلیدی: آسیب شناسی، توسعه، فرهنگ قرآنی، دانش آموزان،دبیران شیروان
منابع مشابه
بررسی زمینه های آموزشگاهی آسیب پذیری تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه دبیران معارف اسلامی و مربیان پرورشی مقطع متوسطه شهر یاسوج
چکیده ندارد.
15 صفحه اولواقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب
هر فلسفه تربیتی بر یک جهانبینی استوار است؛ جهان بینی قرآنی، آنگونه که سید قطب ترسیم میکند، جهانبینی حرکت یا نهضتی است که فقط با حرکت با قرآن در صحنه درک میشود. دلیل این قاعده این است که جهانبینی اسلامی بر اساس واقعیت هستی و انسان است. این واقعیتنگری در تربیت انسان نیز مورد نظر است؛ نگاه واقعی به انسان و روح و غرایز و فطرت و نیازها و تواناییهای او. به همین سبب است که تربیت قرآنی تربیت وا...
متن کاملآسیب شناسی عوامل مؤثر در پرورش شایستگی های شهروندی دانش آموزان دوره متوسطه
پژوهش حاضر با عنوان "آسیب شناسی عوامل مؤثر در تربیت شایستگی های شهروندی دانش آموزان دوره متوسطه" با هدف احصاء و استخراج تهدیدها و شناسایی نقاط ضعف مرتبط با برنامه تربیت شهروندی در مدارس انجام شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی بوده و به روش کیفی انجام شده است. در این پژوهش اطلاعات حاصل از مصاحبه با تکنیک تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تکنیک، داده های خام حاصل از پیام های...
متن کاملاعتبار ظواهر قرآنی از نگاه عدلیمسلکان و جبرگرایان
اعتبار ظاهر سخن، قراردادی خردمندانه است. تعمیم این قرارداد بشری به سخنان خداوند بر پایه مبانی کلامی شکل میگیرد. عدلیمسلکان بر این باورند که خداوند آنچه را که عقل قبیح بداند، انجام نمیدهد. سخن گفتن خارج از قرارداد سخنگویان خردمند به حکم عقل قبیح است، و خداوند این چنین سخن نخواهد گفت. جبرگرایان دادگری خداوند را در چهارچوب حسن و قبح شرعی معنا میکنند که در نتیجه درباره خداوند و صفات و افعال وی،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023